نقشه راه و مستندات
انتخاب پروژه از پایگاه های پروژه های محصول محور دانشکده ها
پایگاه پروژه های کارشناسی محصول محور بر اساس یک الگوریتم علمی و متکی به مطالعات سیاستگزاری انجام شده در دانشکده ها به روز رسانی میشود. بخش عمدهای از این الگوریتم که بر روی پایگاه داده وسیعی از محصولات مورد استفاده در کشور پیاده میشود، توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان هر دانشکده توسعه داده شده و مبانی آن در دفتر انجمن دانشکده ها شرح داده شده.
الگوریتم آن است که پروژه های فناورانه حوزه های مورد نیاز کشور بر اساس میزان نوید بخشی برای کار دانش بنیان موفق مرتب می شوند.
اتصال به اساتید دانشکده + هماهنگ شدن با شتابدهنده های مستقر در مرکز نوآوری دانشکده ها
-
برای توافق با اساتید راهنما بایستی به ملاقات اساتید دارای تخصص مرتبط بروید و با آنان گفتگو نمایید. همچنین برای کاهش دادن چرخههای سعی و خطا در تولید نمونه آزمایشگاهی و تامین دسترسی به برخی ابزار و کاهش هزینهها، شما می توانید با شرکتهای حامی (به خصوص شرکتهای مستقر در مرکز نوآوری و فناوری) جهت حمایت وارد گفتگو شوید.
نهایتا زمانی که تیم شما با اساتید و شرکت حامی شکل گرفت، باید تعهدنامهای را با حضور همه اعضا امضا نمایید. این تعهد نامه شما را ملزم می سازد که پس از به ثمر رسیدن محصول، استاد، شرکت حامی و دانشگاه را به علت حمایتی که از شما داشته اند در درآمد خود تا درصد مشخصی (مجموعا کمتر از پنج درصد) تا مدت مشخصی سهیم سازید. فایل قالبی این تعهد نامه در دفتر کارشناسی محصول محور موجود است.
دفاع از پروژه کارشناسی بعد از رسیدن به نمونه آزمایشگاهی
-
رسیدن به این مرحله مستلزم تلاش و کار گروهی است. کار گروهی خود اصولی دارد که باید آموخته شود. لطفا در این زمینه جستجو و مطالعه کنید. در آغاز فرایند پروژه کارشناسی ممکن است به صلاحدید استاد راهنما یک مرحله امکان سنجی لازم باشد. این امکان سنجی به منظور برآورد استقبال جامعه و پزشکان از محصول و تخمین حد بالایی برای قیمت بازارپذیر انجام میشود. همزمان با شرکت حامی محصول خود وارد مذاکره شوید و کار را شروع کنید. هیچ گاه از تلاش دلسرد نشوید و این جمله را به خاطر بسپارید که موفق واقعی کسی است که علی رغم شکست های ظاهری، در مسیر کار پایدار بماند و شکست خورده واقعی کسی است که در همان موفقیت های اولیه، سرمست و مغرور شود. در نظر داشته باشید که راهنمایی اصلی در خصوص ساختار رساله را استاد راهنمای محترم انجام می دهد و متن نهایی بایستی مورد تایید ایشان باشد. محصول شما در زمان دفاع در مرحله نمونه آزمایشگاهی است. نمونه آزمایشگاهی نمونهای است که کار میکند، اما برای کاربردوستی و قابلیت اطمینان و ایمنی بایستی بهینه یا بازطراحی شود، تا به قابلیت تجاری سازی برسد و در صورت لزوم بتواند تایید استاندارد بگیرد.
ورود به مرحله تجاری سازی + عضویت در مراکز رشد دانشگاه
-
این مرحله در تداوم ارتباط با استاد و حامی آغاز میشود و می توان در این مرحله از خدمات و زیرساختهای مرکز رشد دانشگاه نیز بهرهمند شد. برای ورود به مرکز رشد در پارک علم و فناوری دانشگاه از این پیوندتوان استفاده نمود. در این مرحله بایستی تلاش برای رسیدن به نمونهای قابل قبول برای تولید صنعتی، کسب استانداردهای لازم (در صورت لزوم) و … صورت گیرد. کارهای اداری در این مراحل اغلب وقت گیر است و نیاز به حوصله دارد. به هیچ وجه ناامید نشوید! با پایداری و پیگیری نهایتا از این مرحله میتوانید عبور نمایید.
راه اندازی شرکت دانش بنیان و فروش محصول
-
نهایتا با لطف و یاری خداوند قادر مهربان، کار شما به مرحله فروش اولین نمونهّها میرسد. ممکن است محصول شما در یک شرکت دانش بنیان موجود آغاز به تولید شود یا شما با گروه خود، شرکت دانش بنیانی را راه اندازی نمایید. طبق روند کارشناسی محصول محور لازم است شما طبق تعهدی که با اساتید و حامیان داشته اید، قبل از اولین فروش قرارداد (موسوم به قرارداد رویالتی) را امضا نمایید. متن قالب این قرارداد در دفتر محصول محور دانشکده موجود است. همچنین طبق این قرارداد در طول زمان قرارداد اساتید و حامیان موظف به رازداری در خصوص جزئیات فنی محصول هستند. شما نیز موظف به ارائه گزارش مالی و ارائه سهم مندرج در قرارداد هستید. این همکاری با اساتید و حامیان تازه آغاز همکاری شماست. شما همواره می توانید به اساتید و حامیان اولیه خود به عنوان یک پشتوانه فکری و تخصصی برای رشد و پیشرفت کار خود در آینده نگاه کنید، که رشد کار شما، از دید دانشکده شما، همان خدمت به کشور است. دانشکده شما برای شما آرزوی موفقیت دارد!
پروژه های محصول محور کارشناسی
پروژه های محصول محور کارشناسی ارشد
معرفی گروه
تیم انجمن علمی دانشگاه، متشکل از جمعی از دانشجویان فعال، خلاق و علاقهمند به نوآوری، با همکاری اعضای هیئت علمی و متخصصان حوزه صنعت، برنامهای جامع برای محصولمحور کردن پروژههای دانشگاهی تدوین کرده است. این تیم با باور به اهمیت آموزشهای عملی و ایجاد ارتباط مؤثر بین دانش تئوری و نیازهای واقعی جامعه، تلاش میکند تا مسیر حرکت دانشجویان از ایدهپردازی به تولید محصول را هموار کند.
اهداف کلیدی این طرح:
- تشویق دانشجویان به انجام پروژههای کاربردی و نوآورانه: فراهمسازی بستری برای دانشجویان تا با تمرکز بر حل مسائل واقعی، مهارتهای خود را در چارچوب پروژههای ملموس و مفید توسعه دهند.
- ارتباط مستقیم دانشگاه و صنعت: ایجاد شبکهای پویا بین دانشگاه، صنعت و بازار کار برای شناسایی نیازهای موجود و تأمین آنها از طریق پروژههای دانشجویی.
- تقویت مهارتهای فنی، مدیریتی و کارآفرینی دانشجویان: آمادهسازی دانشجویان برای حضور فعال در فضای کسبوکار و تحقق ایدههای خلاقانه به عنوان محصولات کاربردی.
- توسعه محصولات دانشبنیان: حمایت از دانشجویان برای طراحی، تولید و عرضه محصولات نوآورانه که بتوانند جایگاه ویژهای در بازار پیدا کنند.
- افزایش انگیزه و حس رضایت در دانشجویان: تبدیل پروژههای دانشگاهی به فعالیتهایی با دستاوردهای ملموس، که ارزش آن فراتر از نمره پایانترم باشد.
چشمانداز طرح:
این طرح با هدف ایجاد تحول در نظام آموزش دانشگاهی، در نظر دارد تا دانشگاه را از محیطی صرفاً تئوریمحور به یک بستر نوآورانه و کاربردی تبدیل کند. پروژههای محصولمحور نه تنها سبب افزایش مهارتهای فردی و گروهی دانشجویان میشود، بلکه باعث تقویت روحیه خلاقیت، کار گروهی و مسئولیتپذیری در میان آنان خواهد شد.
تیم انجمن علمی امیدوار است که با اجرای موفق این طرح، گامی مؤثر در راستای رشد علمی، صنعتی و اقتصادی کشور بردارد و بستری را فراهم کند که دانشجویان از دوران تحصیل به عنوان نیروهای متخصص و خلاق وارد بازار کار شوند.