این رویداد در روز دوشنبه، ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ توسط انجمن علمی دانشکده مهندسی صنایع (مصاف) در مجموعه تالارهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با هدف افزایش توانایی و روحیه کارآفرینی و ایده پردازی دانشجویان و همچنین ارتباط موثر وشفاف بین دانشجویان و صاحبان صنعت و سرمایه برگزار شد و میزبان ۱۵۰ نفر از مشتاقان ایده پردازی و کارآفرینی بود. این رویداد برای نخستین بار به صورت تخصصی برای مهندسان صنایع و علاقه مندان این رشته برگزار گردید.
یکی از فعالیت های اصلی مهندس صنایع شناسایی منابع (آشکار یا پنهان) و سپس برنامه ریزی در جهت استفاده بهینه از آن است. بدون شک اینترنت قدرتمندترین منبع ارتباطی قرن ۲۱ است و به واسطه همین ارتباط است که بسیاری از خدمات غیرممکن در قرون گذشته در ۲ دهه اخیر امکان پذیر شدند. در این میان ایده های زیادی برای استفاده از این منبع نامحدود مطرح شده اند و معمولاً آن هایی موفق بوده اند که یا در جهت برطرف کردن نیازهای مردم گام برداشتند یا خود در مردم ایجاد نیاز کرده اند. سوال مطرح شده در اولین رویداد ایده بازار تخصصی مهندسی صنایع به این موضوع اشاره دارد.
سوال اولین رویداد مهندسی صنایع:
” به عنوان یک مهندس صنایع با ۵ میلیون تومان از تجارت الکترونیک در جهت بهینه سازی یا خلق یک کسب و کار در زمینه های صنعت یا خدمات به گونه ای استفاده کنید که:
کشش لازم در بازار را داشته باشد.
بی رقیب بوده یا قدرت رقابت با نمونه های مشابه موجود در بازار را داشته باشد.
به نسبت سرمایه گذاری اولیه سودآوری قابل قبولی داشته باشد “ .
پس از طرح این سوال بیش از ۲۰ ایده از طرف ایده پردازان علاقه مند به موضوع تجارت الکترونیک ارسال گردید که ۸ ایده برتر پس از داوری اولیه تعیین شدند. ایده پردازان پس از گذراندن دوره آموزشی “business plane” طرح اقتصادی کاملی از ایده خود ارسال کرده تا ۵ ایده برتر در داوری نهایی جهت ارائه حضوری در رویداد مشخص گردند.
۵ ایده منتخب جهت ارائه حضوری در رویداد:
نام و نام خانوادگی |
عنوان ایده |
وضعیت |
میلاد میرنجاتی |
نرم افزار تحت وب لباس نگاری |
ارائه حضوری |
احمدرضا جلوداریان- محمد بذرکار |
کندر |
ارائه حضوری |
محمد نجارتبارپیشه |
ایجاد سیستم یک پارچه سازی زنجیره تامین بازار میوه جات |
ارائه حضوری |
نرجس گنجی ارجنکی |
مشاوره و فروش محصولات آرایشی، بهداشتی |
ارائه حضوری |
سعیده دریابار |
ارتباط آینده با میراث گذشته |
ارائه حضوری |
در ابتدا برنامه به صاحب هر ایده یک فرصت ۶ دقیقه ای جهت معرفی ایده خود از نظر کاربردی بودن و اقتصادی بودن داده می شود. پس از آن به حاضران ۶ دقیقه زمان داشتند تا سوالات خود را از صاحبان ایده بپرسند و پاسخ او را بشنوند. در نهایت داوران رویداد در مدت زمان ۸ دقیقه صاحب ایده را به چالش کشیدند.
پس از پایان ارائه صاحبان ایده به داوران ۱۵ دقیقه تنفس داده شد تا امتیازات داده شده را جمع بندی نمایند و در نهایت صاحبان ۳ ایده برتر اولین رویداد ایده بازار تخصصی مهندسی صنایع معرفی شدند. به صاحبان ایده های برتر جوایزی از طرف انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی صنایع و حامیان رویداد تعلق گرفت که ۱۰۰% هزینه راه اندازی یک کسب و کار موفق از ایده خودشان را تامین می کند. علاوه براین به نفر اول جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ تومان تعلق گرفت.
برگزیدگان نهایی اولین رویداد ایده بازار تخصصی مهندسی صنایع:
رتبه |
صاحب ایده |
عنوان ایده |
رتبه اول |
میلاد میرنجاتی |
نرم افزار تحت وب لباس نگاری |
رتبه دوم |
احمدرضا جلوداریان- محمد بذرکار |
کندر |
رتبه سوم |
محمد نجارتبارپیشه |
ایجاد سیستم یک پارچه سازی زنجیره تامین بازار میوه جات |